22/10/15

Συμβουλές στους γονείς για τη καθημερινή μελέτη των παιδιών τους στο σπίτι!

Οι περισσότεροι γονείς σήμερα αντιμετωπίζουν σημαντικά προβλήματα όταν έρχεται η στιγμή να μελετήσει το παιδί στο σπίτι τα μαθήματα της επόμενης ημέρας, με αποτέλεσμα να να μην γίνεται πολλές φορές σωστά και ολοκληρωμένα η μελέτη του παιδιού ή να γίνεται με τσακωμούς και φωνές.
Υπάρχουν όμως κάποια βήματα που αν τα ακολουθήσουμε θα αποφευχθούν όλα αυτά.

Βήμα 1ο: Οργάνωση χώρου

Η οργάνωση είναι το Α και το Ω ώστε ένα παιδί να ξεκινήσει τη μελέτη. Τι κάνουμε λοιπόν; Διαμορφώνουμε κατάλληλα το χώρο και φροντίζουμε να είναι όλα τα απαραίτητα για το διάβασμα ώστε το παιδί να μη χάνει χρόνο ύστερα και να αποσυντονίζετε στο να ψάχνει πράγματα.

Βήμα 2ο: Χρονοδιάγραμμα

Φτιάχνουμε ένα χρονοδιάγραμμα μελέτης σε συνεννόηση με το παιδί, το οποίο θα περιλαμβάνει και ολιγόλεπτα διαλείμματα ώστε να αποφορτίζεται και να μην κουράζεται.

Βήμα 3ο: Καθοδήγηση

Βάζουμε τις εργασίες του παιδιού σε μια σειρά ξεκινώντας από τη δυσκολότερη γιατί το παιδί στην αρχή θα είναι ξεκούραστο, το βοηθάμε να ξεκινήσει κι έπειτα το αφήνουμε μόνο του να συνεχίσει.

Βήμα 4ο: Αντιμετώπιση δυσκολιών

Όταν το παιδί δυσκολεύεται και φτάσει σε αδιέξοδο, τότε επεμβαίνουμε και το βοηθάμε κάνοντάς του ερωτήσεις που η απάντησή τους θα το οδηγήσει στη λύση. Αν και πάλι δεν μπορεί να βρεί την απάντηση, του την εξηγούμε μέχρι να βεβαιωθούμε ότι την έχει κατανοήσει.

Βήμα 5ο: Ενθάρρυνση και θετικότητα

Όταν το παιδί κουραστεί και δυσανασχετεί το ενθαρρύνουμε και του τονώνουμε την ψυχολογία ώστε να συνεχίσει και να ολοκληρώσει τις εργασίες του.

Βήμα 6ο: Αίσθηση του χρόνου

Χρησιμοποιούμε ένα ρολόι ή ένα χρονόμετρο ώστε το παιδί να έχει την αίσθηση του χρόνου όταν διαβάζει και να ολοκληρώνει τις εργασίες του πιο γρήγορα.

Βήμα 7ο: Τελειώνοντας τη μελέτη

Μαθαίνουμε στο παιδί να ελέγχει πάντα αυτά που έχει γράψει και του δείχνουμε πως να φτιάχνει μόνο του την τσάντα του για την επόμενη μέρα. Για παράδειγμα, είναι άσχημο όταν το παιδί λέει καμιά φορά πως η μαμά του δεν του έβαλε το τετράδιο των μαθηματικών στην τσάντα. 

Τι ΔΕΝ κάνουμε:
  • Δεν δίνουμε ΠΟΤΕ στο παιδί έτοιμες τις απαντήσεις
  • Δεν καθόμαστε από πάνω του
  • Δεν διαβάζουμε εμείς τις εκφωνήσεις. Αφήνουμε το παιδί να το κάνει για να κατανοήσει και το ζητούμενο της άσκησης
  • Δεν πρέπει να χάνουμε ποτέ την ψυχραιμία μας
  • Δεν χρησιμοποιούμε ΠΟΤΕ λεκτική ή σωματική βία
  • Δεν συγκρίνουμε τις επιδόσεις του παιδιού με αυτές άλλων παιδιών
  • Δεν μειώνουμε το παιδί για την απόδοσή του, αντίθετα το επιβραβεύουμε για την προσπάθειά του ακόμη κι αν δεν έχει επέλθει το επιθυμητό αποτέλεσμα
  • Δεν προσπαθούμε να μάθει το παιδί το μάθημα παπαγαλία. Του κάνουμε μικρές ερωτήσεις ώστε να βεβαιωθούμε ότι το έχει κατανοήσει. 

Καλτσάς Κωνσταντίνος
Φιλόλογος - Νηπιαγωγός
Ειδικός Παιδαγωγός