26/11/15

Greeklish: Απειλή για την Ελληνική γλώσσα!

Τα greeklish (γκρικλις) από τις λέξεις greek (Ελληνικά) και english (Αγγλικά), είναι η Ελληνική γλώσσα γραμμένη σε λατινικό αλφάβητο.


Πολλοί είναι σήμερα εκείνοι που χρησιμοποιούν αυτό το είδος γραφής στις συνομιλίες τους στο διαδίκτυο, στην ανταλλαγή μηνυμάτων μέσω κινητού ή ακόμη και στη καθημερινή τους γραφή κάποιες φορές.  

Τα greeklish είναι ένα είδος γραφής που δε χρειάζεται να γνωρίζεις ορθογραφία, αλλά ούτε και να βάζεις στις λέξεις τόνους. Βέβαια μπορεί να είναι ορθογραφικά ή φωνητικά, όμως ο περισσότερος κόσμος χρησιμοποιεί ένα μικτό σύστημα που συνδυάζει το θέμα της ορθογραφίας με αυτό της φωνητικής απόδοσης, χωρίς βέβαια η γραφή να έχει ισχυρή τυποποίηση (π.χ. η φράση "θα έρθω", στη γραφή των greeklish γράφεται συνήθως "tha erthw").

Η πλειοψηφία αυτών που χρησιμοποιούν greeklish στις συνομιλίες τους στο ίντερνετ και στο κινητό, είναι κυρίως άτομα νεαρής ηλικίας, που σύμφωνα με μαρτυρίες τους, χρησιμοποιούν αυτο το είδος γραφής γιατί είναι πιο εύκολο και πιο γρήγορο.

Υπάρχουν ιστοσελίδες γραμμένες σε greeklish, ακόμη και βιβλία όπως αυτό με τίτλο "Exegesis" που έχει εκδοθεί από το 2000 από τις εκδόσεις "Οξύ".

Ποιές είναι όμως οι συνέπεις στην Ελληνική γλώσσα μιας τέτοιας γραφής;

Σε άτομα μικρής ηλικίας και ιδίως παιδιά, μια τέτοια γραφή έχει σοβαρές επιπτώσεις στην ορθογραφία. Υπάρχουν πολλά παιδιά που χρησιμοποιώντας greeklish στη καθημερινή τους επικοινωνία με άλλα άτομα στον υπολογιστή, σιγά σιγά εθίζονται στο συγκεκριμένο τρόπο γραφής, με αποτέλεσμα να βλέπεις λέξεις όπως το ρήμα "ξέρω" να το γράφουν "κσέρω" ή σε όλες τις λέξεις να χρησιμοποιούν μόνο το φωνήεν "ι" σε λέξεις που γράφονται με "η" κ.α.

Συνολικά σύμφωνα με στατιστικές το 77,4% των μαθητών χρησιμοποιούν greeklish, με σημαντική αύξηση μεταξύ γυμνασίου και λυκείου (67,8% στο γυμνάσιο και 88,5% στο λύκειο), ενώ τα ευρήματα δείχνουν ότι η χρήση τους αρχίζει από το δημοτικό.

Περίπου οι μισοί δήλωσαν ότι τα χρησιμοποιούν από 2 εως 4 χρόνια, πάνω από το 63% τα χρησιμοποιούν καθημερινά, ενώ σε ποσοστό 15,7% δήλωσαν πως τα χρησιμοποιούν ακόμακια σε χειρόγραφα όπως προσωπικές σημειώσεις και εργασίες σχολείου.

Σε ότι αφορά τους λόγους χρήσης, η πλειοψηφία (83,9%), δήλωσε πως τα χρησιμοποιεί από συνήθεια, το 75,8% για εκοικονόμηση χρόνου, το 71,4% τα θεωρεί βολικό εργαλείο, ενώ το 33, 9% χρησιμοποιεί greeklish λόγω "μόδας".

Σε όλα αυτά αξίζει τέλος να σημειώσουμε πως το 38,7% των μαθητών χρησιμοποιεί greeklish για να αποφεύγει τα ορθογραφικά λαθη!

Το παράδοξο σε όλα αυτά είναι ότι 6 στους 10 μαθητές θεωρούν πως τα greeklish απειλούν την Ελληνικη γλώσσα, ενώ την ίδια άποψη έχει και το 64,3% των φιλολόγων.

Η χρήση των greeklish παρατηρούμε ότι αυξάνεται με ταχείς ρυθμούς.
Ο κίνδυνος να χαθεί η πλουσιότερη γλώσσα του κόσμου είναι πλεόν ορατός και με την πάροδο των χρόνων συνεχώς αυξάνεται. Οι μαθητές σχεδόν έχουν "καταργήσει" τον τονισμό στα γραπτά τους, ενώ τα ορθογραφικά λάθη "δίνουν και παίρνουν". Μήπως θα πρέπει σιγά σιγά οι εμείς εκπαιδευτικοί και μετέπειτα οι γονείς να δραστηριοποιηθούμε και να ενημερωθούμε πάνω σε αυτό το πρόβλημα ακόμη περισσότερο ώστε αν όχι να σταματήσει αυτό το φαινόμενο τουλάχιστον να μειωθεί;

Καλτσάς Κωνσταντίνος
Φιλόλογος - Νηπιαγωγός
Ειδικός Παιδαγωγός 

Πηγές: Εφημερίδες ''Έθνος"και "Παρόν", Βικιπαιδεία